Humans of NUOVO: Ontmoet Jeske Weerheijm

Scherm­afbeelding 2024-02-19 om 16.38.32

Samen met onze vijftien NUOVO scholen realiseren en bevorderen we het openbaar voortgezet onderwijs in de regio. Samen zijn we verantwoordelijk voor het voortgezet onderwijs aan ruim 12.000 leerlingen! Maar wie zijn nou de gezichten achter deze vijftien scholen? In deze Humans of NUOVO gaan we in gesprek met Jeske Weerheijm. Jeske werkt sinds 2017 als docent geschiedenis en maatschappijleer op UniC.

Wanneer overwoog je voor het eerst om leraar te worden?

“Ik kom echt uit een onderwijsnest. Mijn opa was schooldirecteur, mijn oma juf en mijn vader docent aan de hogeschool. Zelfs mijn moeder werkte in de universiteitsbibliotheek. Het onderwijs is me met de paplepel ingegoten. De gesprekken aan tafel gingen altijd over educatie en hoe het nog beter kon. Deze gesprekken zijn me altijd bijgebleven.” Toch was opgroeien in een onderwijsfamilie niet de enige drijfveer van Jeske. “Ik herinner me ook nog een specifiek moment in 5 vwo. Tijdens Nederlands klaagde ik over de methode: van pagina 18 naar pagina 52 en weer terug naar pagina 12 – hoe omslachtig. Mijn docent was helemaal klaar met mijn gezeur en zei: ‘Weet je wat? Ga onderwijskunde studeren en doe het lekker zelf.’ Zogezegd zo gedaan. Na mijn vwo heb ik de bachelor geschiedenis en onderwijskunde tegelijkertijd afgerond, gevolgd door een inhoudelijke master in cultuurgeschiedenis en afsluitend de éénjarige master docentenopleiding. Hoe leuk ik geschiedenis ook vond, het onderwijs heb ik nooit helemaal los kunnen laten.”

Welke ervaring in het onderwijs is je het meest bijgebleven?

“Mijn allereerste stage op het Vathorst College in Amersfoort heeft mijn ogen geopend. Het vathorst is een heel vernieuwende school. Zelf heb ik altijd onderwijs gevolgd in het reguliere onderwijs. Ik dacht dat het vernieuwende onderwijs niet zou werken omdat leerlingen structuur nodig hebben. Maar het Vathorst heeft me na één week compleet overtuigd. De vakoverstijgende aanpak vond ik heel mooi. Waarom? Omdat de wereld niet is gekaderd tot schoolvakken. Als je in de krant leest over een bepaalde gebeurtenis, dan lees je ook over geschiedenis, economie en maatschappij. Dit is meteen één van de redenen dat ik graag bij UniC werk. Ook hier waarderen ze de vakoverstijgende aanpak.”

Wat boeit je het meest in je vak?

“Ik geniet enorm van het vormgeven van onderwijs en het uitdenken van strategieën om leerlingen te helpen met uitdagende onderwerpen. Mijn focus ligt vooral op de vraag: ‘Wat ervaren leerlingen als lastig en hoe kan ik hen deze stof op een begrijpelijke en boeiende manier bijbrengen?’ In de bovenbouw geef ik het examenvak geschiedenis, en hier heb ik volop geëxperimenteerd met andere manier van lesgeven: van escaperooms tot domino- en sudoku-achtige spelletjes. Ook laat ik leerlingen zelf spelletjes en manieren bedenken om de materie eigen te maken. Het creëren van een dynamische en interactieve leeromgeving staat voor mij centraal.”

Bekijk ook eens

NXT Doorn zoekt een docent digitale geletterdheid

NXT Doorn

Docent Nederlands 2e graads

Openbaar Lyceum Zeist

Docent Engels

Openbaar VMBO en MAVO Zeist

Docent Nederlands

NXT Maarsbergen

Technisch onderwijs assistent (TOA)

Leidsche Rijn College