Met andere ogen: Stan Spruijtenburg

Docent in de klas

Samen met onze vijftien NUOVO-scholen realiseren en bevorderen we het openbaar voortgezet onderwijs in de regio. Iedere school draagt dezelfde kernprincipes uit, maar we doen het allemaal op onze eigen manier. Een van die scholen is X11. Daar werkt Stan Spruijtenburg (35) nu zeven jaar als docent maatschappijvakken. Hij vertelt ons hoe hij door X11 met andere ogen naar het onderwijs kijkt.

Innovatief onderwijs

Stan: “Elke NUOVO-school heeft zijn eigen signatuur, maar alle NUOVO-scholen dragen dezelfde kernprincipes uit. Bij X11 kijken we hoe we het onderwijs meer kunnen laten aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen. Zo gebruik ik in mijn lessen geen methodes. Alles wat ik in de les doe, heb ik samen met mijn collega’s ontwikkeld. We zijn een school met een creatief-technisch profiel. Onze leerlingen zijn dan ook veel bezig met vormgeving en creativiteit. Dit proberen we zo veel mogelijk te integreren in de lessen, bijvoorbeeld door creatieve of praktische opdrachten te geven. Leerlingen die het talig-theoretisch leren lastig vinden, zie ik soms ineens het voortouw nemen bij een praktische opdracht. Dat is onwijs leuk om te zien. Zo kunnen leerlingen hun eigen kwaliteiten ontdekken.”

Niveau-overstijgende lessen

“Dat innoveren en experimenteren doen we niet alleen bij X11, maar met de hele scholengemeenschap van NUOVO. Zo hebben we vorige jaar voor de eerste keer U-DECIDE georganiseerd. Een onderwijs-ontwerpweek waarbij 250 leerlingen van alle NUOVO-scholen van verschillende niveaus en leeftijden bij elkaar werden gebracht. In groepjes werkten ze een week lang aan vraagstukken van opdrachtgevers uit Utrecht. Het is eigenlijk vreemd dat leerlingen na de basisschool opgesplitst worden in verschillende niveaus en elkaar weinig tegenkomen in het voortgezet onderwijs. Ook op X11 kijken we hoe we heterogeen onderwijs kunnen vormgeven. Zo onderzoeken we momenteel of we volgend jaar bij het vak maatschappijleer de klassen basis tot en met tl kunnen combineren, zodat we gemengde klassen krijgen.”

Leerlingen en docenten gelijkwaardig

“Wat ook bijzonder is aan lesgeven bij X11 is de gelijkwaardigheid tussen docent en leerling. In het klassieke onderwijs is de relatie tussen docent en leerling gebaseerd op autoriteit en hiërarchie. Hier is de relatie meer persoonlijk en gebaseerd op begrip. Docenten worden bijvoorbeeld met hun voornaam aangesproken. Ik ben dus niet ‘meneer Spruijtenburg’ maar gewoon ‘Stan’. Natuurlijk ben ik de docent en moet ik een leerling soms aanspreken op diens gedrag. Maar ik ga altijd in gesprek om erachter te komen waar het gedrag vandaan komt en uit te leggen waarom het niet oké is. En wanneer ik een leerling bijvoorbeeld apart zet, leg ik uit waarom ik dat doe.”

Mijn visie op het onderwijs

“De visie die ik nu heb op het onderwijs, is gevormd door X11. Hier zijn een aantal docenten actief die echt werken vanuit intrinsiek gemotiveerde kijk op onderwijs. Daar leer ik onwijs veel van. Toen ik net in het onderwijs ging werken kon ik mij bijvoorbeeld enorm storen als een leerling geen pen bij zich had. Mijn collega hielp me inzien dat niet elke leerling zich in een perfecte situatie bevindt. Sommigen moeten bijvoorbeeld al vroeg hun eigen boontjes doppen thuis. Dan is het een stuk begrijpelijker dat ze soms geen pen bij zich hebben. Sindsdien heb ik standaard wat extra pennen bij me, om uit te delen aan leerlingen die zonder pen de les binnenkomen.”

Impact maken

“Ik geef vooral les aan VMBO-leerlingen en die hebben m’n hart wel gestolen. Dat zijn vaak de leerlingen die het wat moeilijker hebben met school of met hun weg vinden. Die soms net dat zetje in de goede richting nodig hebben, of gewoon wat persoonlijke aandacht. Het informele contact tussen docent en leerling bij X11 maakt dat makkelijker. En het maakt ook dat je soms écht het verschil kunt maken voor een leerling. Zo kreeg ik een aantal jaar geleden van een leerling een kaartje waarop stond: “bedankt voor de steun en de moed die je me hebt gegeven”. Als ik een keer een rotdag heb, dan kijk ik naar dat kaartje en dan weet ik weer: hier doe ik het voor!’

Wil jij net als Stan het verschil maken in het onderwijs? Bekijk dan de beschikbare functies. Benieuwd naar hoe andere docenten het hebben op een van de 15 inspirerende NUOVO Scholen? Neem dan eens een kijkje op deze pagina.

Uitgelichte vacatures

NXT Doorn zoekt een docent digitale geletterdheid

NXT Doorn

Docent Nederlands 2e graads

Openbaar Lyceum Zeist

Docent Engels

Openbaar VMBO en MAVO Zeist

Docent Nederlands

NXT Maarsbergen

Technisch onderwijs assistent (TOA)

Leidsche Rijn College